Vakbarát verzió

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Projektek

db hazai forrás: Ft
nemzetközi forrás: EUR
jelenleg futó projekt

Weboldalunkon sütiket használunk

Honlapunk kizárólag a látogatói forgalom elemzéséhez és az egyes felhasználói munkamenetek azonosításához használunk sütiket (cookie). A munkamenet-azonosító sütik csak a kiszolgáló felé irányuló kérések megkülönböztetését szolgálják, és a munkamenet végén törlődnek. A látogatói forgalom elemzésére külső szolgáltatóktól származó sütiket használunk.

Az alapműködést biztosító sütik nélkül a webhely nem tud megfelelően működni, illetve a látogatók azonosítása nélkül gyűjtenek információt a használatáról. A munkamenet-azonosító süti elengedhetetlen az oldal használatához, mert a kiszolgáló (szerver) ez alapján tud különbséget tenni felhasználó és felhasználó között. Csak rövid ideig, az oldal megtekintése alatt vannak érvényben. Ezek a sütik nem gyűjtenek a felhasználó azonosítására alkalmas információkat, csakis a szerver felé irányuló kérések megkülönböztetését szolgálják. Az oldal használatáról a látogató IP-címének azonosítása nélkül a Google Analytics IP-címek névtelenítésére szolgáló módszerének alkalmazásával gyűjtünk adatokat.

Finanszírozó: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap által finanszírozott projektek
Kategória: Versenyképességi és kiválósági együttműködések
Program neve: 2018-1.3.1-VKE
Projekt címe: Korszerű betonelemek anyagtudományi fejlesztése
Projekt azonosító: 2018-1.3.1-VKE-2018-00003
Konzorciumvezető: UVATERV Út-, Vasúttervező Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Konzorciumi tag:

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
FERROBETON Dunaújvárosi Beton és Vasbetonelemgyártó Zártkörűen Működő Részvénytársaság

Támogatási összeg: 681 749 827 Ft
BME támogatási összeg: 282 669 077 Ft
Támogatás mértéke: 65,18 %
Projekt kezdete: 2019.04.01
Projekt vége: 2022.09.30

A projekt bemutatása:

A vasbeton, illetve a feszített vasbeton szerkezeteknek az acélbetét korróziója következtében csökken az élettartamuk és nő a fenntartási költségük. Bár már léteznek részmegoldások a korróziós károsodás megelőzésére (pl. a beton tömörebb mikroszerkezete, a betonfedés növelése, az acélbetétek epoxi gyantával való bevonása), de ezek egyike sem oldja meg teljesen a problémát.

Az infrasturktúrális szerkezetek esetén a korróziós károk és felújítási költségek országos szinten nagyon jelentősek minden évben. Ennek következtében jelenleg egyes felújítások sajnálatos módon elmaradnak vagy eltolódnak, ami a hídszerkezet gyorsuló leromlását eredményezheti. Projektünk eredményeként a helyzet jelentősen javulna.

Célkitűzésünk olyan betonelemek fejlesztése, a hozzájuk szükséges iparosított technológia és számítási-tervezési módszerek kidolgozásával, ahol a húzóerők fölvételére korrózióra nem hajlamos anyagok kerülnek alkalmazásra.

A kidolgozásra kerülő technológia lehetőséget biztosít teherbíró elemek (hídgerendák és tetőhéj szerkezeti elemek) készítésére, amelyekben a húzóerőket nagy szilárdságú, de nem korrodáló szálerősítésű polimer betétek (FRP - fibre reinforced polymer) biztosítják. Az acél jelenlétének hiányában lényegesen hosszabb élettartamú betonelemeket és szerkezeteket építhetünk, aminek további hozadéka a gazdaságosabb üzemeltetés, valamint az alacsonyabb költség a teljes életciklusra vetítve.

Második fejlesztési irány a szövetbeton héjszerkezetek kifejlesztése. Ebben az esetben a héjszerkezetben fellépő húzóerőket az FRP anyagú szövetek veszik fel. Sajátos esetekben, a szövetbeton héjszerkezet bent maradó zsaluzatként is alkalmazható. A szövetszerkezetek alkalmazásával változatos formavilágot tudunk létrehozni. Így olyan szerkezeti megoldásokat alkalmazhatunk, amelyek megvalósítására eddig nem volt lehetőség. Továbbá, a betonfedés csökkenése miatt (nincs korróziós veszély), lényegesen alacsonyabb önsúlyú elemek készíthetőek, ami nagyobb fesztávú szerkezetek készítését teszi lehetővé. A szövetszerkezetek alkalmazásának további előnye az acélénál nagyobb tűzállóság.

Az alkalmazható formavilág erő átadásának modellezése komoly mérnöki feladat, ezért ennek kisminta modelljét készítenénk el a beton 3D nyomtatása által.

A projekt megvalósításán keresztül a várható legfontosabb eredmény vállalati szinten az új termékcsoport kialakítása, bevezetése és értékesítése a hazai, illetve nemzetközi építési piacokon. A projekt eredményeként megszerzett tudás illetve új technológia tovább értékesítése is megvalósulhat. E projekt a keretében elkészül az első hazai feszített előregyártott FRP hídgerenda prototípusa. Ez nemzetközi szinten is jelentős eredménynek számít.

A feladat kutatási hátterét a BME laboratóriumi infrastruktúrája, és a betonkutatások tapasztalataiból származó tudás biztosítja. A 3D beton nyomtatás hazánkban és a világban is, teljesen új módszer. Ennek részben előzménye a lövelltbeton technológia, amelyben az Uvaterv egy korábbi K+F fejlesztés révén már megfelelő tudással és tapasztalattal rendelkezik. Továbbá, a Ferrobeton Zrt.–vel számos sikeres fejlesztési munkát végeztük, ami a prototípus gyártás megbízható hátterét garantálja.

A projekt fenntarthatóságát a létrejövő technológiák, illetve termékek értékesítése biztosítja, hiszen a tervezett eredményekre a piacon már jelenleg is igény van (speciális híd-, és magasépítési gerendák, héjszerkezetek stb.).